Warsztaty kulinarne- Indyk z Europy pod skrzydłami jakości

Warsztaty kulinarne
Uwielbiam gotować i eksperymentować w kuchni, co wielokrotnie mogliście zobaczyć nie tylko na naszym blogu, ale także na Instagramie. Gotowanie to moja ogromna pasja, a także relaks, ale nie tylko. Poprzez gotowanie wyzbywam się negatywnych emocji, czy myśli, które dopadają mnie w najmniej oczekiwanym momencie.
Kiedy otrzymałam więc zaproszenie na warsztaty kulinarne do Studia CookUp w Warszawie, nie wahałam się nawet sekundy. Nie tylko ze względu na wspaniałą ekipę, która się tam miała zjawić, ale także ze względu na wsparcie ważnego projektu.
Poczułam po prostu wewnętrznie, że jako żona i mama, która przyrządza dania dla swoich najbliższych, muszę tam pojechać i wyciągnąć z tego spotkania jak najwięcej cennych informacji. I choć jadąc na warsztaty nie wiedziałam czego się spodziewać, to mam wrażenie, że odnalazłam się świetnie w takim spotkaniu i z pewnością jeśli nadarzy się jeszcze okazja do tego typu inicjatyw, to będę brała w nich czynny udział.

Cel warsztatów kulinarnych

Tak, jak już wspomniałam na początku wpisu, spotkanie z studiu kulinarnym CookUp miało wesprzeć ważny dla społeczeństwa projekt, który dotyczy szerzenia informacji odnośnie niezwykłych właściwości mięsa z indyka, które traktuje się trochę po macoszemu.
A teraz odpowiedz sobie na pytanie: Czy Twoja dieta jest bogata w mięso? Jeśli tak, to czy spożywasz indyka? Jeśli nie – pora to zmienić.


Projekt „Indyk z Europy - pod skrzydłami jakości” ma na celu zwiększenie wśród konsumentów świadomości wartości odżywczych mięsa indyczego oraz wysokiej jakości produkcji rolno-spożywczej w Unii Europejskiej. Jest on realizowany z inicjatywy Krajowej Rady Drobiarstwa- Izby Gospodarczej (KRD-IG) ze wsparciem finansowym Unii Europejskiej. 
                 

Po pojawieniu się na warsztatach mieliśmy okazję porozmawiać z przedstawicielką KRD-IG, a także zadać nurtujące nas pytania dotyczące samej hodowli drobiu, kontroli i gwarancji bezpieczeństwa oraz jakości. W końcu jako gospodynie serwujemy naszym bliskim dania zawierające mięso drobiowe i chcemy mieć 100% pewność, że jest ono całkowicie bezpieczne dla dorosłych, a także dzieci.

Po pogadance oraz wypiciu pysznej kawy, przystąpiliśmy do gotowania, ponieważ jednym z zamysłów warsztatów było przygotowanie dań, których głównym składnikiem był właśnie indyk, a to wszystko odbyło się pod okiem fantastycznego szefa kuchni. Szymon Szlendak to przede wszystkim fantastyczny człowiek oraz nauczyciel. Spotkanie z jego udziałem było bardzo merytoryczne i jednocześnie pełne uśmiechu. 
Szymon przez ponad 4 lata miał możliwość zdobywać wiedzę, a także doświadczenie pracując w Restauracji Platter by Karol Okrasa. Jego nieszablonowe podejście do gotowania zagwarantowało mu masę prestiżowych tytułów i nagród, co przełożyło się na możliwość współtworzenia uroczystych bankietów w Pałacu Prezydenckim czy kolacji podczas wizyty choćby Króla i Królowej w Ambasadzie Belgii w Warszawie.
Warsztaty kulinarne
Warsztaty kulinarne
Gotowanie pod okiem mistrza to nie lada wyzwanie, ale jednocześnie niesamowite wyróżnienie, a przygotowanie dań według autorskich przepisów i późniejsze kosztowanie ich podczas wspólnego obiadu było fantastycznym przeżyciem.

Jak najlepiej przyrządzić indyka?

Mięso z indyka jest bardzo smaczne, pod warunkiem że podczas smażenia lub pieczenia nie zostanie przesuszone. 
Podczas naszych warsztatów kulinarnych przyrządziliśmy dwa dania, które sprawiły, że odczarowaliśmy suche mięso indycze. Smak, który udało się wydobyć był nieziemski, a połączenia smakowe oczarowałyby nawet najbardziej wysublimowane kubki smakowe.

Pierwszym daniem, które udało nam się stworzyć była zaparzana pierś z indyka w sosie mango-curry z groszkiem cukrowym oraz smażonym ryżem. Samo przygotowanie było proste i dość szybkie, co pozwoli na serwowanie takich smakołyków nie tylko od święta. 
Kolejne danie wymagało już nieco sprawności manualnej i jednocześnie delikatności bowiem wykonywana przez nas roladka z indyczego udźca była nadziewana pesto z rukoli, suszonych pomidorów oraz prażonych migdałów. Jako dodatek ugotowaliśmy kaszę jęczmienną z parmezanem, którą połączyliśmy z sosem z prawdziwych oraz suszonych grzybów. 

Wszystko, co udało nam się przygotować mimo, iż było z tych samych składników różniło się od siebie nie tylko barwą dań, ale także samym sposobem podania. 10 kobiet, 10 innych spojrzeń na danie, 10 innych smaków- można rzec, że to nie miało prawa się udać, a jednak każde danie było pyszne i fantastycznie wyglądało na talerzu.

Warsztaty kulinarne
Warsztaty kulinarne
Warsztaty kulinarne
Warsztaty kulinarne
Warsztaty kulinarne
Warsztaty kulinarne
Warsztaty kulinarne
Warsztaty kulinarne
Warsztaty kulinarne

Oto wszystkie uczestniczki warsztatów:

Czy wiesz że..?

1. Mięso indycze (bez skóry) jest źródłem witaminy D, B2, B3, B6, B12, Potasu (K), Fosforu (P) i Cynku (Zn).
  • Witamina D należy do tych, które są rozpuszczalne w tłuszczach. Witamina D pełni w organizmie bardzo istotną rolę m.in.: pobudza wchłanianie wapnia i fosforu, dzięki czemu ma ogromny wpływ na utrzymanie zdrowych kości i zębów. Witamina D może zapobiegać nadciśnieniu, chorobom serca, alergii, anemii oraz cukrzycy, a także wspierać prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego.
  • Witamina B2, dobrze znana również pod nazwą ryboflawina, podobnie jak niemal wszystkie witaminy z grupy B ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Wzrok, układ nerwowy, produkcja czerwonych krwinek, odporność i metabolizm to najważniejsze funkcje naszego ciała, za które odpowiada ryboflawina. Dodatkowo zmniejsza uczucie zmęczenia i znużenia.
  • Witamina B3, czyli niacyna jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania mózgu i obwodowego układu nerwowego, bierze również udział w syntezie hormonów płciowych, kortyzolu, tyroksyny i insuliny. Niacynie przypisuje się także zdolność obniżania stężenia cholesterolu i trójglicerydów w surowicy oraz rozszerzania naczyń krwionośnych. Witamina B3 uczestniczy w tworzeniu czerwonych ciałek krwi, hamuje toksyczne działanie związków chemicznych i leków, poprawia ukrwienie skóry i kondycję włosów, a także zmniejsza uczucie zmęczenia i znużenia.
  • Witamina B6 ma właściwości wspomagające proces syntezy białek i kwasów nukleinowych, które są niezbędne do prawidłowego wzrostu i rozwoju. Jest konieczna przy przemianach węglowodanów i tłuszczów. Dzięki syntezie hormonów serotoniny i adrenaliny przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Pomaga w prawidłowej produkcji czerwonych krwinek oraz prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego.
  • Witamina B12 wpływa na pracę całego organizmu, a zwłaszcza układu krwionośnego i nerwowego. Bierze aktywny udział w produkcji czerwonych ciałek krwi oraz przeciwdziała anemii. Ma także wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, gdyż uczestniczy w tworzeniu otoczek nerwowych, które chronią i izolują komórki nerwowe. Jest niezbędna w syntezie białek i kwasów nukleinowych w komórkach. Dodatkowo reguluje poziom homocysteiny, której wysoki poziom jest wskazywany, jako jedna z głównych przyczyn miażdżycy. Ponadto bierze udział w przemianie kwasu foliowego do jego biologicznie czynnej formy.
  • Potas (K) pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, a także wspomaga prawidłowe funkcjonowanie mięśni oraz utrzymuje prawidłowe ciśnienie krwi.
  • Fosfor (P) bardzo korzystnie wpływa na zdrowie kości i układ nerwowy. Dodatkowo przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego i funkcjonowania błon śluzowych.
  • Cynk (Zn) jest pierwiastkiem bardzo ważny dla skóry, włosów i paznokci. Wspomaga leczenie trądziku oraz owrzodzenia.Oprócz tego działa również korzystnie na kości oraz wspomaga leczenie reumatyzmu. Cynk bierze udział w regulacji pracy organów wewnętrznych - między innymi trzustki, co wpływa na prawidłowe wydzielanie insuliny. Systemowo cynk reguluje pracę układu krążenia - pomaga ustabilizować ciśnienie oraz zapobiega żylakom. Pierwiastek działa również korzystnie na układ immunologiczny.
2. Pierś z indyka ma niską zawartość tłuszczów nasyconych, oraz niską zawartość sodu.
3. Mięso z indyka ma niską zawartość tłuszczu (filet bez skóry, udo bez skóry).
4. Mięso z indyka, a w szczególności tuszka, filet bez skóry oraz udo bez skóry ma wysoką zawartość białka.
5. Ograniczenie spożywania nasyconych kwasów tłuszczowych pomaga w utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi.
6. Ograniczenie spożywania sodu pomaga w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi.