27.01.2016

Czym przyprawiać potrawy?


Sól poprawia smak przeróżnych potraw, ale też nie pozostaje obojętna dla naszego organizmu. Może nam zarówno zaszkodzić, ale też czasem pomóc.


Spożywamy ją pod postacią chlorku sodu NaCl, jako jodowaną sól kuchenną lub coraz modniejszą – sól morską. Dzienne spożycie soli nie powinno przekraczać 5-6 gram (1 łyżeczka) – wliczając w to sól zawartą w produktach spożywczych, przyprawach. Nadmierna ilość soli powoduje zatrzymanie wody w organizmie, a to z kolei może owocować nadciśnieniem tętniczym i obrzękami oraz zaburzeniami pracy nerek.


Spożycie soli w ilościach do 5 g dziennie posiada również zalety. Przyczynia się do utrzymywania równowagi kwasowo-zasadowej i reguluje gospodarkę wodną organizmu. Sól w naszym menu, to nie tylko ta widoczna dla nas gołym okiem, pochodząca z dosalania potraw, choć jej spożywamy najwięcej. Dodawana jest ona także do produktów żywnościowych podczas produkcji, gdyż jest doskonałym konserwantem i dodatkiem smakowym jak również występuje naturalnie w artykułach spożywczych nieprzetworzonych.

Co zrobić, aby sól kuchenna nie grały pierwszych skrzypiec w naszym codziennym odżywianiu się?

Najlepiej zastąpić ją innymi składnikami. Istnieje kilka ciekawych, a zarazem smacznych zamienników, które od dawna są stosowane w kuchni.

Pamiętajmy, że najkorzystniejsze działanie mają zioła. Oprócz walorów smakowych pełnią inne funkcje, np. wspomagają pracę wątroby.




Do dań mięsnych i warzywnych doskonała jest bazylia. Ma dosyć ostry i zdecydowany smak oraz aromat.  Świeże listki najlepiej dodać pod koniec przygotowywania potraw, aby w wysokiej temperaturze nie straciła swoich cennych właściwości. 
Łagodny smak estragonu pasuje do drobiu, sosów, omletów, a także jajecznicy. 
Kolendrą warto doprawić dania z roślin strączkowych i ryby. Jest ozdobna i poprawia smak. 
Tymianek doda aromatu marynatom, a także owocom morza. Zioła mogą być podawane zarówno świeże jak i w postaci suszonej. 
Lubczyk charakteryzuje się silnym korzennym zapachem. Ma słodko-gorzki smak. Najczęściej dodawany jest do zup, sosów czy mięs, a nawet sałatek. Jest również jednym ze składników znanej przyprawy Maggi, wielu mieszanek ziołowych i zup typu instant. 
Świeże listki melisy dobrze komponują się z zieloną sałatą, drobiem. Używane są także do aromatyzowania octu i marynat. 
Świeżą szałwią warto natrzeć mięso przed pieczeniem. Nada mu wyśmienity smak. Doprawia się nią także drób, ryby. 



Zwykłą sól kuchenną można również zastąpić solą ziołową. Jest bardziej aromatyczna i zużyjemy jej mniej do przygotowania posiłku. W sklepach można dostać sól z dodatkiem potasu i magnezu, ale z ograniczoną ilością sodu. Polecana jest osobom z problemami z układu krążenia.

Pamiętajcie, można zawsze zjeść dobrze, pysznie i co najważniejsze zdrowo. Zachowajcie umiar w soleniu, wybierzcie zioła i naturalne przyprawy, które nadadzą Waszym potrawom niesamowity smaik.

Zaufajcie mi!



Obsługiwane przez usługę Blogger.